Új gépek álltak üzembe a Homlok Zrt.-nél, bemutatkozott a GEISMAR S2PV technológia, mely módszer gyorsabbá és hatékonyabbá teszi a munkavégzést. A technológiát alkotó egységek a Homlok Zrt. egyedi megrendelésére Franciaországban készültek.
Nyugat-dunántúli kötődésű vállalat lévén, a Homlok Zrt. Kőszeg állomáson 2021. augusztus 31-én mutatta be azt a technológiát, melyet először a Szombathely-Kőszeg vasútvonal rekonstrukciója során alkalmazott a nagyvasúti hálózaton. Ezt a projektet a GySEV Zrt. megrendelésére generál kivitelezőkét valósítja meg, melynek keretében megújul Kőszeg állomás, valamint a vonalhoz tartozó hét megállóhely, és jelentős pályafelújítási munkálatokra is sor kerül a nyíltvonali szakaszokon.
A helyszíni bemutatón részt vettek a vasúti pályahálózatot üzemeltető vasútvállalatok szakemberein kívül a tervező és mérnök cégek, beruházó szervek mellett külföldi partnerek is, akik érdeklődnek a technológia iránt.
A bemutató alkalmával élőben lehetett látni a technológiát alkotó, szinkronban működő három egységből (összesen 7 elemből) álló gép működését. Az S2PV módszernek köszönhetően egy műszak alatt 800 vfm építési teljesítmény érhető el, ami többszörös hatékonyságú a hagyományos kézi földmunkás technológia 100-120 vfm építéshez viszonyítva. A technológia 24-36 méteres vágánymezők bontására és fektetésére alkalmas, beleértve a kitérőket is. A gépek összehangolt működését a legmodernebb rádiótávirányítású vezérlés biztosítja.
A rendszer gyártója a francia Geismar S.A.S. vállalat, akinek Kelet-európai regionális értékesítési vezetője is részt vett a bemutatón. Bár a módszer a régióban széles körben még nem elterjedt, Nyugat-Európában és világszerte már sok helyen alkalmazzák kötöttpályás közlekedési vonalak építésére, rekonstrukciójára, felújítására.
A rendezvényen Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára beszédében elmondta, hogy a vasúti infrastruktúra építési piacon szükség van fejlett technológiával rendelkező, erős középvállalatokra. Az elkövetkezendő uniós fejlesztési ciklusban több ezer milliárd forint jut pályakorszerűsítésre, a versenyképesség növelésére, a járműállomány fejlesztésére, mely a térséget is érinti. Kitért arra is, hogy hamarosan sor kerül majd a most felújtásra kerülő Szombathely-Kőszeg vasútvonal villamosítására is.
Básthy Béla, a rendezvénynek otthont adó Kőszeg város polgármestere kiemelte, hogy fontos a város és térségben élők számára ez a beruházás és ez a technológia is hozzájárul ahhoz, hogy a vasúti forgalom 90 napig történő teljes kizárása mellett a pályaépítési munkák döntő többsége elvégezhető, így az utasoknak kevesebb ideig kell vonatpótló autóbuszra szállni. A beruházás eredményeként pedig egy korszerű vasúti személyszállítási szolgáltatást biztosító vasútvonal lesz, melyen jó lesz Kőszegre utazni.
Homlok Zsolt, a Homlok Zrt. vezérigazgatója és egyben tulajdonosa rámutatott arra, hogy a cég alapítása óta eltelt 5 év alatt sikerült technológiailag olyan szintre fejleszteni a cégcsoportot, hogy komplex kivitelezési feladatokat el tudnak látni alvállalkozók és beszállítók bevonása nélkül, az alépítménytől a felépítményen át a felsővezeték építésig, mind a gépi, mind pedig a humán erőforrást tekintetében.
Az eszközök beszerzése részben „Az építőipari ágazat technológiai korszerűsítésére, hatékonyságának növelésére irányuló” ÉPÍTŐ-4.2019.4 pályázati konstrukcióban elnyert vissza nem térítendő támogatásból, nagyobb részt pedig saját forrásból valósult meg.